Wraz ze zmianą ustroju zmieniły się upodobania kulinarne Polaków. Tradycyjny schabowy z ziemniakami zaczął odchodzić do lamusa, wypierany przez coraz bardziej popularnego hamburgera. Z rodzimego krajobrazu powoli znikały cieszące się dużym uznaniem w latach 80-tych bary mleczne ustępując miejsca budowanym na zachodnią modłę restauracjom szybkiej obsługi z charakterystyczną literą M w szyldzie.

Sieć restauracji McDonald's została założona 15 maja 1940 r. w San Bernardino w Kalifornii przez braci Dicka i Maca McDonaldów.  Pierwsze próby wejścia na polski rynek amerykańska firma podjęła już w 1979 roku negocjując z Ministerstwem Handlu Wewnętrznego i Usług projekt stworzenia „systemu masowego żywienia”, który miał być prowadzony przy współpracy ze Społem. Nie wyszło. Musiało minąć ponad dziesięć lat, zanim pierwszy polski McDonalds otworzył swoje podwoje dla wygłodniałych Zachodu Polaków. W dniu otwarcia (16 czerwca 1992 r.) przeszklona przybudówka Domów Towarowych Sezam na rogu ulic Marszałkowskiej i Świętokrzyskiej w Warszawie, w której ulokowano bar, przeżyła istne oblężenie.  W efekcie pobito światowy rekord -  45 tysięcy klientów dokonało ponad 13 tysięcy zamówień.
     Polacy wydawali się niezrażeni ani skromnym początkowo menu, ani wyśrubowanymi jak na tamte czasy cenami. 
"Neon McDonalds’a mógł nam  zasłonić słońce i nikt nawet by się nie zorientował. Tak byliśmy zapatrzeni w stronę Zachodu" – trafnie podsumowano początki polskiego kapitalizmu na jednej ze stron internetowych.  Mac-specjały przypadły do gustu zwłaszcza młodszej generacji, która w duchu sprawdzonych rozwiązań z minionego ustroju,  znów zaczęła formować kolejki – tym razem przed  lokalami fastfoodowej sieciówki. Rosła sprzedaż, rosły tyłki kwiatu polskiej młodzieży.
     Zdesperowane Matki Polki, chcąc chronić żołądki synów przed wrzodami i uda córek przed cellulitem, serwowały na obiad kajzerkę z mielonym i wmawiały im, że to to samo. Zapał jednostki w konfrontacji z marketingiem międzynarodowej korporacji okazał się jednak niewystarczający. Polską tradycją stało się rodzinne celebrowanie dziecięcych świąt nad hamburgerem i kubkiem coli. Latorośle w prezencie dostawały kolorowe pudełko z napisem Happy Meal, w którym, oprócz pustych kalorii, mogły znaleźć zabawkę z najnowszej kolekcji fastfoodwej sieciówki. Przejawem snobizmu tamtych lat stało się noszenie do szkoły kanapek w pudełku po zestawie z McDonaldsa i obkładanie zeszytów w zabrane z tacy menu.
     Obecnie w Polsce znajduje się około 250 lokali sieci McDonald’s, w których zatrudnionych jest przeszło 20 tysięcy osób.  Choć od otwarcia pierwszego baru minęło prawie 20 lat, a w mediach coraz częściej pojawiają się doniesienia o wątpliwej jakości serwowanych potraw,  McDonald’s nadal cieszy się w Polsce dużą popularnością. 

Categories: