Wraz ze zmianą ustroju zmieniły się upodobania kulinarne Polaków. Tradycyjny schabowy z ziemniakami zaczął odchodzić do lamusa, wypierany przez coraz bardziej popularnego hamburgera. Z rodzimego krajobrazu powoli znikały cieszące się dużym uznaniem w latach 80-tych bary mleczne ustępując miejsca budowanym na zachodnią modłę restauracjom szybkiej obsługi z charakterystyczną literą M w szyldzie.
Sieć restauracji McDonald's
została założona 15 maja 1940 r. w San Bernardino w Kalifornii przez braci
Dicka i Maca McDonaldów. Pierwsze próby
wejścia na polski rynek amerykańska firma podjęła już w 1979 roku negocjując z
Ministerstwem Handlu Wewnętrznego i Usług projekt stworzenia „systemu masowego
żywienia”, który miał być prowadzony przy współpracy ze Społem. Nie wyszło.
Musiało minąć ponad dziesięć lat, zanim pierwszy polski McDonalds otworzył
swoje podwoje dla wygłodniałych Zachodu Polaków. W dniu otwarcia (16 czerwca
1992 r.) przeszklona przybudówka Domów Towarowych Sezam na rogu ulic
Marszałkowskiej i Świętokrzyskiej w Warszawie, w której ulokowano bar, przeżyła
istne oblężenie. W efekcie pobito
światowy rekord - 45 tysięcy klientów
dokonało ponad 13 tysięcy zamówień.
Polacy wydawali się niezrażeni
ani skromnym początkowo menu, ani wyśrubowanymi jak na tamte czasy cenami.
"Neon McDonalds’a mógł nam zasłonić słońce i nikt nawet by się nie
zorientował. Tak byliśmy zapatrzeni w stronę Zachodu" – trafnie podsumowano
początki polskiego kapitalizmu na jednej ze stron internetowych. Mac-specjały przypadły do gustu zwłaszcza
młodszej generacji, która w duchu sprawdzonych rozwiązań z minionego ustroju, znów zaczęła formować kolejki – tym razem
przed lokalami fastfoodowej sieciówki. Rosła
sprzedaż, rosły tyłki kwiatu polskiej młodzieży.
Zdesperowane Matki Polki, chcąc
chronić żołądki synów przed wrzodami i uda córek przed cellulitem, serwowały na
obiad kajzerkę z mielonym i wmawiały im, że to to samo. Zapał jednostki w
konfrontacji z marketingiem międzynarodowej korporacji okazał się jednak
niewystarczający. Polską tradycją stało się rodzinne celebrowanie dziecięcych
świąt nad hamburgerem i kubkiem coli. Latorośle w prezencie dostawały kolorowe
pudełko z napisem Happy Meal, w którym, oprócz pustych kalorii, mogły znaleźć
zabawkę z najnowszej kolekcji fastfoodwej sieciówki. Przejawem snobizmu tamtych
lat stało się noszenie do szkoły kanapek w pudełku po zestawie z McDonaldsa i
obkładanie zeszytów w zabrane z tacy menu.
Obecnie w Polsce znajduje się około
250 lokali sieci McDonald’s, w których zatrudnionych jest przeszło 20 tysięcy
osób. Choć od otwarcia pierwszego baru
minęło prawie 20 lat, a w mediach coraz częściej pojawiają się doniesienia o
wątpliwej jakości serwowanych potraw,
McDonald’s nadal cieszy się w Polsce dużą popularnością.
Categories:
Życie codzienne
Nowe komentarze są niedozwolone.